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Indigenous school education and community projects for the future; Educação escolar indígena e projetos comunitários de futuro
Abbonizio, Aline; Ghanem, Elie
Educação e Pesquisa; v. 42 n. 4 (2016); 887-901
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação 2016-12-01
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Título:
Indigenous school education and community projects for the future; Educação escolar indígena e projetos comunitários de futuro
Autor:
Abbonizio, Aline
;
Ghanem, Elie
É parte de:
Educação e Pesquisa; v. 42 n. 4 (2016); 887-901
Descrição:
This article reports on a study on the school of an indigenous community and the aspirations for the future of the people who are part of it. The main problem we sought to address focused on the distinguishing characteristics of indigenous school education and conventional school education in Brazil. Our background concern was to bring elements that could elucidate to what extent indigenous communities have autonomy to define school processes that overcome the colonialist character of conventional education. Therefore, we looked for a type of school that intervenes directly on the living conditions of the people it provides educational services with. The main ethnographic work was conducted at Khumuno Wʉ'ʉ Kotiria Indigenous Municipal School, in the territory of the indigenous Kotiria, in São Gabriel da Cachoeira municipality, Amazonas state, Brazilian Amazon region. The information was collected mainly through direct observation and records of informal conversations over a period of four months in Caruru Cachoeira, the largest Kotiria community in Brazil. The results consist of the description of the remarkable characteristics of school practices, and lead to the conclusion that this local group, when planning their school objectives, reflects on what they want for their future and the future of their community, which makes their school the main space for community meeting, debate and intervention in current and future living conditions.
Este artigo reporta uma pesquisa sobre a escola de uma comunidade indígena e as aspirações de futuro das pessoas que fazem parte dela. O principal problema que se buscou enfrentar esteve voltado a aspectos distintivos entre a educação escolar indígena e a educação escolar convencional no Brasil. A preocupação de fundo foi trazer elementos que pudessem elucidar em que nível as comunidades indígenas têm autonomia para definir processos escolares que superem o caráter colonialista da educação escolar convencional. Para tanto, buscou-se um tipo de escola que intervém diretamente sobre as condições de vida das pessoas a quem presta serviços educacionais. A principal base etnográfica do trabalho foi a Escola Municipal Indígena Khumuno Wʉ'ʉ Kotiria, situada no território dos indígenas Kotiria, no município de São Gabriel da Cachoeira, estado do Amazonas, Amazônia brasileira. As informações foram coletadas especialmente por meio de observação direta e registros de conversas informais durante um período de quatro meses em Caruru Cachoeira, a maior comunidade Kotiria no Brasil. Os resultados consistem na descrição de características marcantes da prática escolar, levando à conclusão de que aquele grupo local, ao planejar seus objetivos escolares, está refletindo sobre o que quer do seu futuro e de sua comunidade, o que faz de sua escola o espaço principal de reunião comunitária, debate e intervenção sobre as condições de vida atuais e futuras.
Títulos relacionados:
https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/125649/122573; https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/125649/122574
Editor:
Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
Data de criação/publicação:
2016-12-01
Formato:
Adobe PDF
Idioma:
Português;Inglês
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