skip to main content
Primo Search
Search in: Busca Geral

Mediated reading with a social cognitive approach: assessment of a research intervention; La lectura mediada con enfoque socio cognitivo: evaluación de una investigación-intervención; Leitura mediada com enfoque sociocognitivo: avaliação de uma pesquisa-intervenção

Rodrigues, Marisa Cosenza; Ribeiro, Nathalie Nehmy; Cunha, Priscila Campos

Paidéia (Ribeirão Preto); v. 22 n. 53 (2012); 393-402

Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto 2012-12-01

Acesso online

  • Título:
    Mediated reading with a social cognitive approach: assessment of a research intervention; La lectura mediada con enfoque socio cognitivo: evaluación de una investigación-intervención; Leitura mediada com enfoque sociocognitivo: avaliação de uma pesquisa-intervenção
  • Autor: Rodrigues, Marisa Cosenza; Ribeiro, Nathalie Nehmy; Cunha, Priscila Campos
  • Assuntos: Theory Of Mind; Social Cognition; Teacher Education; Reading; Teoria Da Mente; Cognição Social; Formação De Professores; Leitura; Teoría De La Mente; Cognición Social; Formación De Profesores; Lectura
  • É parte de: Paidéia (Ribeirão Preto); v. 22 n. 53 (2012); 393-402
  • Descrição: This study's objective was to evaluate the effectiveness of a program designed to diversify teachers' storytelling practices and indirectly promote children's understanding of mental states and social information processing. Five teachers and 57 students, aged six years old on average, attending a public school, participated in the study. Teachers were trained and pre- and post-tested through questionnaires addressing social-cognitive conceptions and the impact of qualification on their mediated reading practices. The social-cognitive aspects and the attribution of children's mental terms were evaluated during the reading of two books. A field diary was used to document weekly observations. The results revealed teaching improvement in selecting books and in exploring mental terms during narratives. In regard to the students, significant differences were found in the use of mental language and social information processing. The conclusion is that conducting mediated reading with a social-cognitive focus is feasible in schools.
    El objetivo fue evaluar la efectividad del programa destinado a la diversificación de prácticas de enseñanza de narración y promoción indirecta de comprensión infantil de estados mentales y procesamiento de información social. Participaron cinco profesores y 57 estudiantes con edad promedia de 6 años en una escuela pública. Profesores fueron evaluados antes y después de la capacitación por cuestionarios que investigaron el impacto de la formación socio-cognitivo en la práctica de lectura mediada. Aspectos sociocognitivos y asignación de términos mentales de los niños fueron evaluados mediante análisis de la lectura de dos libros. Se utilizó un diario de campo para documentar observaciones semanales. Hubo evidencias de mejora de la enseñanza: selección de libros, explotación de relatos y condiciones mentales, para los alumnos, diferencias significativas en lenguaje mental y mejora del procesamiento de información social. Los resultados confirmaron la viabilidad de la aplicación del enfoque socio-cognitivo de lectura mediada en la escuela.
    Este estudo teve como objetivo avaliar a efetividade de um programa dirigido a diversificar a prática docente de contar histórias e a promoção indireta da compreensão infantil dos estados mentais e do processamento de informação social. Participaram 5 docentes e 57 alunos com média de 6 anos de idade de uma escola pública. As docentes foram capacitadas e pré e pós-avaliadas por questionários que investigaram concepções sociocognitivas e o impacto da capacitação sobre a prática de leitura mediada. Aspectos sociocognitivos e a atribuição dos termos mentais infantis foram avaliados mediante a análise da leitura de dois livros. Foi utilizado um diário de campo para documentar as observações semanais. Evidenciou-se aperfeiçoamento docente na seleção de livros e na exploração dos termos mentais nas narrativas e, quanto aos alunos, diferenças significativas quanto à linguagem mentalista e aprimoramento do processamento de informação social. Conclui-se pela viabilidade de se implementar a leitura mediada com enfoque sociocognitivo na escola.
  • Títulos relacionados: https://www.revistas.usp.br/paideia/article/view/53094/57157
  • Editor: Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto
  • Data de criação/publicação: 2012-12-01
  • Formato: Adobe PDF
  • Idioma: Português

Buscando em bases de dados remotas. Favor aguardar.