skip to main content

Performance of Students Admitted through Affirmative Action in Brazil

Valente, Rubia R. ; Berry, Brian J. L.

Latin American research review, 2017-01, Vol.52 (1), p.18-34 [Periódico revisado por pares]

Pittsburgh: Latin American Studies Association

Texto completo disponível

Citações Citado por
  • Título:
    Performance of Students Admitted through Affirmative Action in Brazil
  • Autor: Valente, Rubia R. ; Berry, Brian J. L.
  • Assuntos: Academic achievement ; Affirmative action ; College students ; Colleges & universities ; Datasets ; Educational aspects ; Ethnicity ; Higher education ; Implementation ; Inequality ; Law ; Private schools ; Public policy ; Quotas ; Race relations ; Racial discrimination ; Social aspects ; Socioeconomic factors ; SOCIOLOGY ; Students ; Studies
  • É parte de: Latin American research review, 2017-01, Vol.52 (1), p.18-34
  • Descrição: Following the implementation of the Lei das Cotas (Affirmative Action Law) in Brazil, there has been debate as to whether students who were admitted through affirmative action perform at the same level as students admitted through traditional methods. This article examines the results of the Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes (ENADE) from 2009 to 2012 to determine whether there is a relationship between students’ performance at the university level and the manner of their admittance. We find that students admitted to public universities under affirmative action perform at similar levels to students who were not, whereas quota students in private universities perform slightly better than students admitted through traditional methods. Com a implementação das Lei das Cotas no Brasil, tem se debatido se estudantes admitidos através de ação afirmativa demonstram o mesmo nível acadêmico dos estudantes admitidos através de métodos tradicionais. Este artigo analisa os resultados do Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes (ENADE) durante o período de 2009 á 2012 para determinar se existe uma relação entre o desempenho dos alunos no âmbito universitário e as modalidades da sua admissão. Nossa análise revela que os estudantes que foram admitidos em universidades públicas através de ações afirmativas têm o mesmo desempenho acadêmico de estudantes que não se beneficiam de ações afirmativas, enquanto alunos cotistas em universidades privadas têm um desempenho ligeiramente melhor do que alunos admitidos através de métodos tradicionais.
  • Editor: Pittsburgh: Latin American Studies Association
  • Idioma: Inglês

Buscando em bases de dados remotas. Favor aguardar.