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THE WEIGHT OF DISCOURSE: PLUS SIZE WOMEN REPRESENTATION IN BRAZILIAN LINGERIE ADVERSTISING/O PESO DO DISCURSO: A REPRESENTACAO DA MULHER PLUS SIZE EM CAMPANHAS PUBLICITARIAS DE LINGERIE NO BRASIL

Scussel, Fernanda Bueno Cardoso ; Dellagnelo, Eloise Helena Livramento

REMark. Revista Brasileira de Marketing, Nov 15, 2018, Vol.17(6 SI), p.931(15)

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  • Título:
    THE WEIGHT OF DISCOURSE: PLUS SIZE WOMEN REPRESENTATION IN BRAZILIAN LINGERIE ADVERSTISING/O PESO DO DISCURSO: A REPRESENTACAO DA MULHER PLUS SIZE EM CAMPANHAS PUBLICITARIAS DE LINGERIE NO BRASIL
  • Autor: Scussel, Fernanda Bueno Cardoso ; Dellagnelo, Eloise Helena Livramento
  • É parte de: REMark. Revista Brasileira de Marketing, Nov 15, 2018, Vol.17(6 SI), p.931(15)
  • Descrição: Purpose of the study: identify how plus size women are represented in lingerie advertising campaigns in Brazil, evaluating if such representation contributes with plus size activism, the struggle of overweight women for social inclusion. Methodology / approach: Critical Discourse Analysis was used to analyze 27 ads from Duloren lingerie brand. Main results: four speeches were revealed--positivity discourse, Duloren's product appeal discourse, sexual appeal discourse and plus size affirmation discourse. The plus size woman represented by these discourses is a well-resolved, independent and confident woman, constituting an effort in social change engendered by plus size activism. It also highlights the role of advertising in the debate about a new way of looking at the fat body, free of prejudices, pejorative expressions or labels. Theoretical / methodological contributions: we hope to contribute with the development of the critical approach in marketing studies, seeking in the knowledge of the critical theories elements that question marketing practices, the way in which the advertising is developed and the impact of this scenario for consumers. Relevance / originality: the findings seek to fill a gap in research regarding plus size consumers, underexplored in marketing research and, when approached, the organizational perspective is emphasized, context in which they are conceived as a market segment. These efforts aim to meet a more human marketing, that requires the researcher standing with the consumer, not just the brands and the companies in our analysis. Keywords: Plus Size. Advertising. Critical Discourse Analysis. Marketing. Objetivo do estudo: identificar como esta representada a mulher plus size nas campanhas publicitarias de lingerie no Brasil, avaliando se tal representacao contribui com o ativismo plus size, a luta das mulheres acima do peso por inclusao social. Metodologia/abordagem: recorreu-se a Analise Critica do Discurso, segundo a qual foram analisadas 27 publicidades da marca Duloren. Principais resultados: quatro discursos foram revelados--discurso de positividade, discurso do apelo do produto Duloren, discurso do apelo sexual e discurso de afirmacao plus size. A mulher plus size representada por estes discursos e uma mulher bem resolvida, independente, segura e confiante, constituindo um esforco na mudanca social engendrada pelo ativismo plus size. Destaca-se, ainda, o papel da publicidade no debate acerca de uma nova forma de olhar o corpo gordo, livre de preconceitos, de expressoes pejorativas ou rotulos. Contribuicoes teoricas/metodologicas: espera-se contribuir com o desenvolvimento da abordagem critica nos estudos de marketing, buscando no conhecimento das teorias criticas elementos que questionem as praticas de marketing, a forma como a propaganda e desenvolvida e o impacto disso para o consumidor. Relevancia/originalidade: os achados buscam suprir uma lacuna de pesquisa no tocante aos consumidores plus size, pouco explorados na pesquisa de marketing e, quando abordados, tem-se enfatizada a perspectiva organizacional, onde sao concebidos como nicho de mercado. Estes esforcos vao ao encontro de um marketing mais humano, que requer o pesquisador ao lado do consumidor, e nao apenas das marcas e das empresas em nossas analises. Palavras-chave: Plus Size. Publicidade. Analise Critica do Discurso. Marketing.
  • Idioma: Inglês

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