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Historicizing the New Gobal Consumerism From a Perspective of Emerging Worlds/Historicizando o Novo Consumerismo Global Sob uma Perspectiva de Mundos Emergentes

Faria, Alexandre ; Hemais, Marcus Wilcox

RAC - Revista de Administracao Contemporanea, 2018, Vol.22(4), p.577(23) [Periódico revisado por pares]

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  • Título:
    Historicizing the New Gobal Consumerism From a Perspective of Emerging Worlds/Historicizando o Novo Consumerismo Global Sob uma Perspectiva de Mundos Emergentes
  • Autor: Faria, Alexandre ; Hemais, Marcus Wilcox
  • Assuntos: Consumerismo; Globalização Neoliberal; História; Economias Emergentes ; Business
  • É parte de: RAC - Revista de Administracao Contemporanea, 2018, Vol.22(4), p.577(23)
  • Descrição: The advancement of inequality, injustice and discrimination, and the emergence of anticonsumerist movements within the context of global neoliberal capitalism inform the corporation-society debates in the field of Management & Organizational Studies (MOS) and the construction of the new global consumerism (NGC). This context is marked by the radicalization of the negation of the racialist side of modernist capitalism in Europe and Latin America, which also destabilize and reinforce the re-articulation of discriminatory anti-anti-Americanism historicism in consumerism by the NGC. Grounded on a critical transmodern perspective enunciated in a Latin American emerging country that goes beyond Americanism versus anti-Americanism and consumerism versus anti-consumerism dichotomies, this article re-historicizes the consumerist movement in the US to show that pasts denied by anti-anti-Americanism disempower academia and society through dynamics of appropriation and containment of non-discriminatory alternatives and identities mobilized by emerging worlds. Analysis shows that this transmodern historicism can help NGC and MOS recover discriminated identities, promote knowledge for and with the majority, not minorities, and attenuate advances of populist authoritarianism mobilized by white supremacy. Key words: consumerism; neoliberal globalization; history; emerging economies. O avanco da desigualdade, da injustica e da discriminacao, e a emergencia de movimentos anticonsumerismo no contexto do capitalismo neoliberal global, informam a explosao de debates corporacoes-sociedade no campo de Organizacoes e Gestao (O&G) e a construcao do novo consumerismo global (NCG). Esse quadro e marcado pela radicalizacao da negacao da face racialista do capitalismo modernista por historicismos antiamericanismo na Europa e na America Latina, que tambem desestabilizam e reforcam a rearticulacao do historicismo discriminatorio em consumerismo pelo NCG. Usando uma perspectiva critica transmoderna enunciada em pais emergente da America Latina, indo alem das dicotomizacoes americanismo versus antiamericanismo e consumerismo versus anticonsumerismo, este artigo re-historiciza o movimento consumerista dos EUA, para mostrar que passados negados pelo anti-antiamericanismo racialista desempoderam academia e sociedade por meio de dinamicas de apropriacao e contencao de alternativas e identidades nao discriminatorias, mobilizadas por mundos emergentes. Analise mostra que historicizacoes transmodernas podem permitir que NCG e o campo de O&G recuperem identidades discriminadas, promovam conhecimento para e com a maioria, ao inves de minorias, e atenuem o avanco do autoritarismo populista mobilizado pela supremacia branca. Palavras-chave: consumerismo; globalizacao neoliberal; historia; economias emergentes. JEL Classification Codes: F6, N16, J15.
  • Idioma: Inglês

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