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Phenomenography and the valuing of knowledge in organizations: dialog between method and phenomenon/Fenomenografia e valoracao do conhecimento nas organizacoes: dialogo entre metodo e fenomeno.(texto en portugues)(Ensayo)

Cherman, Andrea ; Rocha-Pinto, Sandra Regina

RAC - Revista de Administracao Contemporanea, 2016, Vol.20(5), p.630(21) [Periódico revisado por pares]

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  • Título:
    Phenomenography and the valuing of knowledge in organizations: dialog between method and phenomenon/Fenomenografia e valoracao do conhecimento nas organizacoes: dialogo entre metodo e fenomeno.(texto en portugues)(Ensayo)
  • Autor: Cherman, Andrea ; Rocha-Pinto, Sandra Regina
  • É parte de: RAC - Revista de Administracao Contemporanea, 2016, Vol.20(5), p.630(21)
  • Descrição: Phenomenography is a little-known qualitative research methodology in organizational studies. It aims to capture the various conceptions individuals have about a phenomenon, that is, the different qualitative ways to experience and conceive of it (Marton, 1981; Marton & Booth, 1997; Sandberg, 2000). This theoretical paper aimed to shed light on the research experience using the method, explaining unexpected emergent findings not reported in the literature, via an empirical study with HR professionals on valuing knowledge in the context of work. The research revealed five conceptions, which were arranged in a logical, hierarchical, comprehensive, and interdependent manner, as stated by the method. Then, a focus group (Goldman & McDonald, 1987) with prototypical and representative participants of the categories was held in order to validate the descriptive categories and enhance understanding of the unexpected emergent findings. The serendipitous findings unveiled: (a) the capacity of phenomenography to capture subjects' two-way movement across conceptions in experiencing the phenomenon; (b) the uninterrupted continuum between the conceptions; and (c) the dynamic trajectory of individuals through conceptions in time and space, using them as modes of action to guide their behavior in relation to diverse contexts. Key words: phenomenographic method; research methodology; group interview; organizational studies. A fenomenografia e um metodo de pesquisa qualitativa ainda pouco utilizado em estudos organizacionais. Visa a capturar as diversas concepcoes dos individuos acerca de um fenomeno, isto e, modos qualitativamente diferentes de experimenta-lo e concebe-lo (Marton, 1981; Marton & Booth, 1997; Sandberg, 2000). O presente artigo conceitual objetivou revelar a experiencia de pesquisa com o uso deste metodo, explicitando achados fortuitos emergentes nao relatados na literatura com base em um estudo empirico realizado com profissionais de RH acerca da valoracao do conhecimento no contexto do trabalho. O estudo revelou cinco concepcoes, que foram arranjadas de forma logica, hierarquica, inclusiva e interdependente, conforme preconiza o metodo. Procedeu-se a um grupo de foco (Goldman & McDonald, 1987) com participantes prototipicos, representativos de categorias distintas, para validar as categorias descritivas e aprofundar os achados fortuitos relativos ao metodo. O grupo de foco desvelou (a) a capacidade da fenomenografia em capturar o movimento bidirecional dos sujeitos pelas concepcoes ao experimentar o fenomeno; (b) o continuum ininterrupto entre as concepcoes; e (c) a trajetoria dinamica e flexivel dos individuos pelas concepcoes no tempo e espaco, utilizando-as como modos de acao para guiar seus comportamentos diante dos diversos contextos. Palavras-chave: metodo fenomenografico; metodologia de pesquisa; entrevista em grupo; estudos organizacionais.
  • Idioma: Inglês

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