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Management and social representation practices of the administrator: any problem?/Praticas de gestao e representacoes sociais do administrador: algum problema?

Borges, Jacquelaine Florindo ; Medeiros, Cintia Rodrigues de Oliveira ; Casado, Tania

Cadernos EBAPE.BR, 2011, Vol.9(S1), p.530(34) [Periódico revisado por pares]

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  • Título:
    Management and social representation practices of the administrator: any problem?/Praticas de gestao e representacoes sociais do administrador: algum problema?
  • Autor: Borges, Jacquelaine Florindo ; Medeiros, Cintia Rodrigues de Oliveira ; Casado, Tania
  • Assuntos: Business Education – Analysis ; Business Ethics – Analysis
  • É parte de: Cadernos EBAPE.BR, 2011, Vol.9(S1), p.530(34)
  • Descrição: In this article we examine the social representations of Brazilian graduate students of Business Administration regarding situations in which ethics and competitiveness are paradoxically present. The aim of this study is to identify how the meaning, constructed by students, of what Administration is, as well as an organization, and the role of the administrator leads them towards certain symbolic positions concerning this paradox. This problematization is examined by means of the Social Representation Theory, as well as by Critical Management Education. Our study is qualitative in nature, and the methodological procedures used are: a word association test, a completion test for the analysis of five cases reported by the printed and televised media, and the construction of theme drawings. The results show that students have an ambiguous and contradictory symbolic position regarding not only the role of the administrator, but also the appropriate management practice in these situations. Keywords: Business ethics. Dilemmas. Paradoxes. Social representations. Organizational behavior. Nos examinamos, neste artigo, as representacoes sociais de estudantes de graduacao em administracao para situacoes em que a etica e a competitividade estao presentes de forma paradoxal. O objetivo do estudo e identificar como o sentido construido pelos estudantes sobre o que e a administracao, a organizacao e o papel do administrador os leva a um determinado posicionamento simbolico acerca deste paradoxo. Tal problematica e examinada a luz da Criticai Management Education e da Teoria das Representacoes Sociais. Nosso estudo e de natureza qualitativa e utilizamos como procedimentos metodologicos o teste de associacao de palavras, o completion test para a analise de cinco casos noticiados pela midia escrita e televisiva e a construcao de desenhos-tema. Os resultados evidenciam o posicionamento simbolico ambiguo e contraditorio dos estudantes em relacao ao papel do administrador e a pratica de gestao adequada nas referidas situacoes. Palavras-chave: Etica empresarial. Dilemas. Paradoxos. Representacoes sociais. Comportamento organizacional.
  • Idioma: Inglês

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