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Values and the value of money: hypotheses on the commensurability and monetization of the impact of social projects/Os valores e o valor da moeda: hipoteses sobre a comensurabilidade e a monetarizacao do impacto de projetos sociais

de Souza Cabral, Eloisa Helena ; Muzy, Paulo de Tarso

Cadernos EBAPE.BR, 2014, Vol.12(2), p.339(18) [Periódico revisado por pares]

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  • Título:
    Values and the value of money: hypotheses on the commensurability and monetization of the impact of social projects/Os valores e o valor da moeda: hipoteses sobre a comensurabilidade e a monetarizacao do impacto de projetos sociais
  • Autor: de Souza Cabral, Eloisa Helena ; Muzy, Paulo de Tarso
  • Assuntos: Senators – Social Aspects ; Corporate Social Responsibility – Social Aspects
  • É parte de: Cadernos EBAPE.BR, 2014, Vol.12(2), p.339(18)
  • Descrição: The experience of monetizing the impact of projects developed by public interest organizations or by corporate social responsibility programs requires an evaluative methodology that considers outcomes expressed as facts--or immediately quantifiable changes in people's lives--and outcomes expressed as values--or perceptions of principles and norms, communicated throughout the projects. This article aims to present and discuss the hypothesis needed for the commensurable appropriation of the factual and evaluative aspects, considering the social meanings of money identified in the circuits of exchange of public goods involved. The approach, that has as its theoretical framework the contributions by H. Putnam and A. Sen, resorts to dialogue with the economic sociology to construct measurable indicators of the impact. As a result, monetization explores the impact's meaning to the organization, in terms of costs and social benefits; for donors, as social responsibility and added value measures; and, for beneficiaries, as a quantification of the changed perception of values and attitudes. As a method for this discussion, we apply these arguments to the assessment of a local social project, conducted in Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil, showing that fact and values indicators may be constructed to measure monetary aspects of the impact. Keywords: Values. Impact assessment. Monetization. Third sector. Social responsibility. A experiencia de monetarizacao de impacto de projetos desenvolvidos por organizacoes de interesse publico ou por programas de responsabilidade social empresarial requer metodologia avaliativa que contemple os resultados expressos como fatos--ou mudancas imediatamente quantificaveis na vida das pessoas--e resultados expressos como valores--ou percepcoes de principios e normas, comunicados ao longo dos projetos. O objetivo deste artigo e apresentar e discutir as hipoteses necessarias para a apropriacao comensuravel dos aspectos valorativos e factuais, considerando os significados sociais da moeda identificados nos circuitos de troca dos bens publicos envolvidos. A abordagem, que tem por referencial teorico as contribuicoes de H. Putnam e A. Sem. vale-se do dialogo com a sociologia economica para construir indicadores mensuraveis do impacto. Como resultado, a monetarizacao explora o significado do impacto para a organizacao, em termos de custos e beneficios sociais; para os doadores, como medidas da responsabilidade social e valor agregado; e, para os beneficiarios, como quantificacao da mudanca na percepcao de valores e de atitudes. Como metodo para essa discussao, aplicamos esses argumentos a avaliacao de um projeto social local, desenvolvido em Belo Horizonte-MG, mostrando que os valores podem ser incorporados como elementos mensuraveis e apropriados para a representacao economica do impacto. Palavras-chave: Valores. Avaliacao de impacto. Monetarizacao. Terceiro setor. Responsabilidade social.
  • Idioma: Inglês

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