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An experience of change in higher education management: the ambivalent course between the proposition and achievement/Uma experiencia de mudanca da gestao universitaria: o percurso ambivalente entre proposicoes e realizacoes

Sampaio, Rosely Moraes ; Laniado, Ruthy Nadia

Revista de Administracao Publica-RAP, 2009, Vol.43(1), p.151(24) [Periódico revisado por pares]

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  • Título:
    An experience of change in higher education management: the ambivalent course between the proposition and achievement/Uma experiencia de mudanca da gestao universitaria: o percurso ambivalente entre proposicoes e realizacoes
  • Autor: Sampaio, Rosely Moraes ; Laniado, Ruthy Nadia
  • Assuntos: Political Science
  • É parte de: Revista de Administracao Publica-RAP, 2009, Vol.43(1), p.151(24)
  • Descrição: This article analyzes the experience of change and modernization in higher education management by looking at the relation between initiatives, propositions and accomplishment of projects. This takes into account the standard of culture values which makes the process of change easy or not. As a result, two proposals prepared for the modernization of the State University of the Southwest of Bahia (Uesb) were researched between 1999 and 2001. The case study was based on the documental analysis and interviews with the manager engaged in the projects. The interpretation of information collected reveals that the culture values and standards of procedure of the actors influence relevantly the organizational and traditional structures and make the changes viable. The way how the actors perceive the meaning of change and the deep-rooted values establish the limits and the level of attainment of modern initiatives for management. KEY WORDS: management; university; culture; modernization. Este artigo analisa uma experiencia de mudanca e modernizacao da gestao administrativa universitaria, observando a relacao entre iniciativas, proposicoes e efetivacao de projetos, considerando o padrao dos valores culturais que facilitam ou nao um processo de mudanca na gestao. Para tanto, pesquisou-se duas propostas de modernizacao para a Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, elaboradas entre 1999 e 2001. O estudo de caso se apoiou em analise documental e entrevistas com os gestores envolvidos nos projetos. A interpretacao das informacoes obtidas revela que valores culturais e padroes de conduta dos atores influenciam de forma relevante as estruturas conservadoras organizacionais e viabilizam mudancas. O modo como os atores percebem o sentido da mudanca e os valores arraigados determinam os limites e o nivel de consecucao de iniciativas modernizadoras da gestao. PALAVRAS-CHAVE: gestao administrativa; universidade; cultura; modernizacao.
  • Idioma: Português

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