skip to main content

Valuing knowledge: meaning and identity in organizational activities/Valoracao do conhecimento: significacao e identidade na acao organizacional/Valoracion del conocimiento: significacion e identidad en la accion organizacional.(articulo en portugues)

Cherman, Andrea ; Da Rocha - Pinto, Sandra Regina

RAE, March-April, 2013, Vol.53(2), p.142(14) [Periódico revisado por pares]

Texto completo disponível

Citações Citado por
  • Título:
    Valuing knowledge: meaning and identity in organizational activities/Valoracao do conhecimento: significacao e identidade na acao organizacional/Valoracion del conocimiento: significacion e identidad en la accion organizacional.(articulo en portugues)
  • Autor: Cherman, Andrea ; Da Rocha - Pinto, Sandra Regina
  • É parte de: RAE, March-April, 2013, Vol.53(2), p.142(14)
  • Descrição: Knowledge assessment represents a gap in the area of organizational knowledge. This article seeks to determine what means are adopted by individuals in evaluating the knowledge of organizations. The research employed the grounded theory method and was carried out by human resources (HR) professionals. The results suggest that the process of providing individuals with an organizational identity occupies a central place in knowledge valuation. The organization has emerged as "the other" by means of senior management or organizational routines and this appears to have led to the guidelines that must be followed as well as the type of knowledge to be appraised and evaluated--a kind of knowledge with which the members of the organization can seek to be identified. Individuals devise mechanisms of self-affirmation, cultural adaptation or reconstruction with regard to their identities, with the aim of bringing about, explaining or denying their identification with a company. It is suggested that the vertical control model still prevails over horizontal integration and this makes it difficult to ensure that the emerging knowledge is established among the members of the organization. keywords Organizational knowledge, knowledge valuation, organizational identity, identification, grounded theory. A valoracao do conhecimento representa uma lacuna na area do conhecimento organizacional. Esse artigo visa responder quais processos sao adotados pelos individuos para a valoracao dos conhecimentos nas organizacoes. A pesquisa, realizada com profissionais de RH, utilizou grounded theory method. Os resultados sugerem que o processo de identificacao dos individuos com a identidade organizacional ocupa um lugar central na valoracao do conhecimento. A organizacao, por intermedio da alta gestao ou das rotinas organizacionais, surgiu como "o outro" que parece conduzir as diretrizes a serem seguidas, assim como quais conhecimentos avaliar e valorar; aquela com quem os membros organizacionais buscam identificar-se. Os individuos expressaram mecanismos de afirmacao, adequacao ou reconstrucao de suas identidades a fim de gerar, justificar ou negar identificacao com a organizacao. E sugerido que o modelo de comando vertical ainda prevalece sobre a interacao horizontal, tornando dificil o estabelecimento de conhecimento emergente entre os membros organizacionais. PALAVRAS-CHAVE Conhecimento organizacional, valoracao do conhecimento, identidade organizacional, identificacao, grounded theory method. La valoracion del conocimiento representa una laguna en el area del conocimiento organizacional. Este articulo se propone responder cuales procesos son adoptados por los individuos para la valoracion de los conocimientos en las organizaciones. La investigacion, realizada con profesionales de RH, utilizo el metodo grounded theory. Los resultados sugieren que el proceso de identificacion de los individuos con la identidad organizacional ocupa un lugar central en la valoracion del conocimiento. La organizacion, por intermedio de la alta gestion o de las rutinas organizacionales, surgio como "el otro" que parece determinar las directrices que deben ser seguidas, asicomo cuales conocimientos evaluar y valorar; aquella con quien los miembros organizacionales buscan identificarse. Los individuos expresaron mecanismos de afirmacion, adecuacion o reconstruccion de sus identidades a fin de generar, justificar o negar identificacion con la organizacion. Se sugiere que el modelo de comando vertical todavia prevalece sobre la interaccion horizontal, haciendo dificil el establecimiento de conocimiento emergente entre los miembros organizacionales. Palabras clave Conocimiento organizacional, valoracion del conocimiento, identidad organizacional, identificacion, metodo grounded theory.
  • Idioma: Spanish

Buscando em bases de dados remotas. Favor aguardar.