skip to main content
Tipo de recurso Mostra resultados com: Mostra resultados com: Índice

Education and development projects in Brazil, 1932-2004: a critique

KANG, THOMAS H.

Brazilian Journal of Political Economy, 2018-10, Vol.38 (4), p.766-780 [Periódico revisado por pares]

Sao Paulo: Centro de Economia Politica

Texto completo disponível

Citações Citado por
  • Título:
    Education and development projects in Brazil, 1932-2004: a critique
  • Autor: KANG, THOMAS H.
  • Assuntos: 20th century ; Development programs ; Economic history ; ECONOMICS ; education finance ; education spending ; Effects ; Expenditures ; political economy of education ; POLITICAL SCIENCE ; Reliability ; Secondary education
  • É parte de: Brazilian Journal of Political Economy, 2018-10, Vol.38 (4), p.766-780
  • Descrição: ABSTRACT The Second National Education Regulatory Framework (2nd LDB), enacted in 1971, changed the grade configuration of schooling levels in Brazil. This change made it challenging to construct a valid and reliable education spending data profile for 20th century Brazil. Previous work on the economic history of education in Brazil used the data provided according to the thesis of Maduro (2007). Wjuniski (2013) used that database and ran structural break tests and concluded that the Brazilian government underinvested in the expansion of secondary education. However, Wjuniski did not consider problems concerning: (i) data reliability and (ii) the effects of the 2nd LDB on education expenditure data. This paper shows that data on education spending in Brazil does not allow us to assert that there was an underinvestment in secondary education from 1971 onwards. RESUMO A 2ª Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (2nd LDB), promulgada em 1971, mudou a configuração dos níveis de ensino no Brasil. Essa mudança tornou difícil a construção de uma base de dados confiável para o século XX. Trabalhos anteriores sobre a história econômica da educação no Brasil utilizaram dados da dissertação de Maduro (2007). Wjuniski (2013) usou essa base de dados e realizou testes de quebra estrutural. Ele concluiu que o governo brasileiro investiu pouco na expansão do ensino secundário. Entretanto, Wjuniski não considerou alguns problemas como: (i) a confiabilidade dos dados e (ii) os efeitos da 2a LDB nos dados de despesa em educação. Este artigo mostra que os dados de gasto educacional no Brasil não nos permitem afirmar que houve uma queda nos gastos com o ensino secundário com a mudança da lei após 1971.
  • Editor: Sao Paulo: Centro de Economia Politica
  • Idioma: Inglês;Português

Buscando em bases de dados remotas. Favor aguardar.