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DIVERSITY, INTERCULTURALITY, RELATIONSHIPS AND CONNECTIONS: a journey through art and video/DIVERSITE, INTERCULTUREL, RELATIONS ET LIENS: un passage par l'art et par la video/DIVERSIDADE, INTERCULTURALIDADE, RELACOES E LIGACOES: uma passagem pela arte e pelo video

Saillant, Francine ; Henon-Levy, Fanny

Periferia (Duque de Caxias), 2019-08, Vol.11 (3), p.83 [Periódico revisado por pares]

Universidade do Estado do Rio de Janeiro- Uerj

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  • Título:
    DIVERSITY, INTERCULTURALITY, RELATIONSHIPS AND CONNECTIONS: a journey through art and video/DIVERSITE, INTERCULTUREL, RELATIONS ET LIENS: un passage par l'art et par la video/DIVERSIDADE, INTERCULTURALIDADE, RELACOES E LIGACOES: uma passagem pela arte e pelo video
  • Autor: Saillant, Francine ; Henon-Levy, Fanny
  • Assuntos: Artists ; Cities and towns ; Immigrants ; Islamophobia ; Liens ; Multiculturalism ; Social aspects ; Workplace diversity
  • É parte de: Periferia (Duque de Caxias), 2019-08, Vol.11 (3), p.83
  • Descrição: This text presents the Clic Quebec pluriel project and the video series Createurs de liens developed by the authors in the context of actions to promote diversity in the National Capital of Quebec. This paper discusses the case of medium-sized cities other than Canada's large multicultural cities as a place to explore and observe intercultural relations. Quebec City, which was the scene of Islamophobic events, was chosen for the creation of these videos, which highlight immigrant artists from the city who come into contact, through participatory artistic projects, with social and ethnocultural groups. The videos show positive and creative interactions between these artists and participants and call for reflection on the very concept of the intercultural, too often limited to the concept of the ethnocultural. The conclusion includes a series of broader remarks on the relationship between the concepts of the intercultural and culture. Keywords: diversity, Quebec, immigrant, intercultural, interactions. Ce texte presente le projet Clic Quebec pluriel et la serie video Createurs de liens developpes par les auteures dans le contexte d'actions de promotion de la diversite dans la Capitale Nationale du Quebec. Ce texte discute du cas des villes de taille moyenne qui sont autres que les grandes villes multiculturelles canadiennes en tant que lieu d'exploration et d'observation des relations interculturelles. La ville de Quebec qui fut le theatre d'evenements islamophobes fut retenue pour la creation de ces videos qui mettent en valeur des artistes immigrants de la ville entrant en contact, via des projets artistiques participatifs, avec des groupes sociaux et ethnoculturels. Les videos montrent des interactions positives et creatives entre ces artistes et ces participants et appellent a une reflexion sur la notion meme d'interculturel, trop souvent limitee a la notion d'ethnoculturel. La conclusion inclut une serie de remarques plus larges sur les relations entre les concepts d'interculturel et de culture. Mots-cles: diversite, Quebec, immigrant, interculturel, interactions. Este texto apresenta o projeto pluriel Clic Quebec e a serie de videos Createurs de liens desenvolvidos pelos autores no contexto das acoes de promocao da diversidade na Capital Nacional do Quebec. Este documento discute o caso de cidades de tamanho medio, alem das grandes cidades multiculturais do Canada, como um lugar para explorar e observar as relacoes interculturais. A cidade de Quebec, que foi palco de eventos islamofobicos, foi escolhida para a criacao destes videos, que destacam artistas imigrantes da cidade que entram em contato, atraves de projetos artisticos participativos, com grupos sociais e etnoculturais. Os videos mostram interaccoes positivas e criativas entre estes artistas e participantes e apelam a reflexao sobre a propria nocao de intercultural, muitas vezes limitada a nocao de etnocultural. A conclusao inclui uma serie de observacoes mais amplas sobre a relacao entre os conceitos de interculturalidade e cultura. Palavras-chave: diversidade, Quebec, imigrante, intercultural, interacoes.
  • Editor: Universidade do Estado do Rio de Janeiro- Uerj
  • Idioma: Espanhol

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