skip to main content
Primo Search
Search in: Busca Geral

A cidadania europeia na escola: complementando o currículo; European citizenship in school: supplementing the curriculum

Piedade, Filipe; Ribeiro, Norberto; Malafaia, Carla; Loff, Manuel; Menezes, Isabel; Neves, Tiago

Educação e Pesquisa; v. 47 (2021); e230371

Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação 2021-12-07

Acesso online

  • Título:
    A cidadania europeia na escola: complementando o currículo; European citizenship in school: supplementing the curriculum
  • Autor: Piedade, Filipe; Ribeiro, Norberto; Malafaia, Carla; Loff, Manuel; Menezes, Isabel; Neves, Tiago
  • Assuntos: Cidadania Europeia; Atividades Co-Curriculares; Professores; European Citizenship; Co-Curricular Activities; Teachers
  • É parte de: Educação e Pesquisa; v. 47 (2021); e230371
  • Descrição: The project of creating a common European citizenship requires that the educational systems from the different member-states of the European Union (EU) contribute to the education of European citizens that are critical and active regarding the objective of continuing and perfecting the European project. In Portugal, previous studies of upper secondary education have shown serious shortcomings, both in the curricula and the textbooks of several subjects, in the pedagogical approaches suggested for the process of teaching/learning about this European dimension. In this article, we have tried to find out which kind of extra and co-curricular activities the schools have been organizing to fill the previously mentioned shortcomings. To that end, we have interviewed 16 teachers from 4 different schools of the Portuguese upper secondary educational system. Their accounts have allowed us to identify several kinds of extra and co-curricular activities that have been implemented by their schools in order to increase their students´ level of knowledge and reflexiveness regarding the EU. The analysis of these accounts has also allowed us to identify both the potential and limitations involved in developing these activities and to make some general recommendations towards improving the conditions for the schools to give a more efficient contribution to the objective of consolidating a active and critical European citizenship.
    O projeto de criação de uma cidadania europeia comum pede aos sistemas educativos dos vários estados-membros da União Europeia (UE) que contribuam para a formação de cidadãos europeus críticos/as e ativos/as relativamente ao objetivo de prossecução e aperfeiçoamento do projeto europeu. Em Portugal, estudos anteriores ao nível do ensino secundário identificaram sérias lacunas, tanto nos currículos como nos manuais escolares de algumas disciplinas, nas abordagens pedagógicas sugeridas para o processo de ensino/aprendizagem acerca dessa dimensão europeia. Neste artigo, procurou perceber-se que tipos de atividades extra e co-curriculares as escolas têm vindo a dinamizar no sentido de complementar essas lacunas. Para tal, foram entrevistados/as 16 professores/as de 4 escolas do ensino secundário português. Os seus discursos permitiram identificar vários tipos de atividades extra e co-curriculares que têm vindo a ser dinamizadas pelas escolas para aumentarem o conhecimento e o nível de reflexividade dos/as estudantes sobre a UE. A análise desses relatos permitiu ainda identificar potencialidades e limitações inerentes ao desenvolvimento destas atividades, assim como produzir algumas recomendações para que as escolas possam dar uma contribuição mais eficaz ao projeto de consolidação de uma cidadania europeia ativa e crítica.
  • Títulos relacionados: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/188901/174482; https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/188901/174481
  • Editor: Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
  • Data de criação/publicação: 2021-12-07
  • Formato: Adobe PDF
  • Idioma: Português

Buscando em bases de dados remotas. Favor aguardar.